יום ראשון, 15 בפברואר 2009

שריפות היער באוסטרליה וההתחממות העולמית

שריפות היער במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה גבו את חייהם של למעלה מ-180 בני אדם ומספר עצום של בעלי חיים. ידוע שלפחות חלק מהשריפות נגרמו בשל הצתות, וחשודים אכן נעצרו. יחד עם זאת, קדמה לשריפות בצורת של כמה שנים, ויתרה מכך - גל חום כבד במיוחד פקד את האיזור בינואר 2009. מאז שהחלו מדידות הטמפרטורה באוסטרליה לפני כ-150 שנה לא נרשם גל חום כה חזק - הטמפרטורות במלבורן הגיעו ל-46 מעלות צלזיוס. קרוב לוודאי שאותם פירומנים, שאחראים לחלק מהשריפות, הצטרפו ל"חגיגה" לאחר הדיווחים הראשונים על שריפות שפרצו באופן ספונטני.
מעבר לטרגדיה האנושית ולפגיעה בעולם הטבע הייחודי של אוסטרליה מעניינת אותי השאלה אם יש קשר בין השריפות להתחממות העולמית. במאה השנים האחרונות עלתה הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ בשלושת רבעי מעלה. על כך אין ויכוח. הוויכוח לגבי ההתחממות העולמית נוגע לסיבות שגרמו לאותה עלייה יוצאת דופן ולתוצאותיה של ההתחממות.

הפאנל הבין-ממשלתי לחקר שינויי אקלים (IPCC) שפועל בחסות האו"ם כולל בתוכו מאות מדענים החוקרים את אקלים כדור הארץ. מטרתם לאסוף את הנתונים שפורסמו ולהציג אותם בצורה ברורה. קראתי חלק גדול מהדו"ח האחרון שלהם שהופק ב-2007 (ניתן למצוא אותו באתר של IPCC). אני סבור שהם עושים עבודה טובה בכל הקשור לאיסוף החומר וגם בכל הקשור להסקת המסקנות, אבל צורת ההצגה אינה ברורה מספיק לטעמי. על כך אולי בפעם אחרת.
בכל אופן, ה-IPCC טוען (עמ' 5) שקרוב לוודאי (very likely) שהאדם אחראי לעליית הטמפרטורות מאז אמצע המאה ה-20, וזאת כתוצאה מפליטת גזי חממה לאוויר. הם מבססים את המסקנה באמצעות ניתוח שלושת הגורמים העיקריים שיכולים לגרום לשינויי טמפרטורה: שינויים בעצמת קרינת השמש, פעילות געשית (מורידה את הטמפ') וגזי חממה. מבין אלו, מדידות של השניים הראשונים מראות שהטמפ' הייתה אמורה לרדת בחמישים השנים האחרונות. אם כך, העלייה בריכוז גזי החממה, שמקורה ללא ספק בפעילות האדם, גרמה לעליית הטמפרטורה. המסר הזה שהאדם אחראי להתחממות העולמית מוסכם על כל חברי ה-IPCC ועל מרבית החוקרים בעולם שעוסקים בתחום.

ה-IPCC מתייחס באריכות גם לתוצאות אפשריות של ההתחממות העולמית. זו, אגב, עלולה להגיע לסדר גודל של 4-2 מעלות צלזיוס נוספות במהלך המאה ה-21. מבין הסכנות האפשריות, זו שמתייחסת לאירועי מזג אוויר קיצוניים היא פחות ודאית (סכנות ודאיות יותר - בצורת, מחסור במים, עליית פני הים, היעלמות מינים). מה עוד שלשם בדיקה שלה יש צורך בהרבה יותר סטטיסטיקה ממה שיש כעת. אני לא מחויב לזהירות שבה נוקט ה-IPCC, ולכן אני מוכן להעז ולומר ששריפות היער באוסטרליה נובעות מההתחממות העולמית. נכון שאין ודאות סטטיסטית, משום שאין מספיק מידע לגבי שריפות יער באוסטרליה בתקופות קדומות (וקרות יותר), אבל מצד שני המנגנון שבו ההתחממות העולמית גורמת לפרוץ השריפות הגיוני למדי - השריפות הללו נגרמו על ידי גל חום קיצוני שפקד את האיזור, וגלי החום הם קרוב לוודאי ביטוי של ההתחממות העולמית.

אפקט החממה, מנגנון החימום של כדור הארץ באמצעות גזי החממה, מובן כיום באופן מלא, אך כמובן יש עוד הרבה דברים קשורים שכדאי לחקור. בכל הנוגע לאירוע הנוכחי הייתי מציע להתמקד בניסיון להבין אם וכיצד העלייה בריכוז גזי החממה גורמת להיווצרות גלי חום פתאומיים וחזקים. במילים אחרות, ידוע כיצד ריכוז גזי החממה משפיע על הטמפ' הממוצעת, אבל לא ידוע כיצד הוא משפיע על אירועים קצרים ומקומיים.

אין תגובות: