יום שישי, 17 באפריל 2009

הרקדנית המסתובבת

התבוננו באנימציה הבאה: האם הרקדנית מסתובבת עם כיוון השעון או שהיא מסתובבת נגד כיוון השעון?


את האשליה האופטית הנהדרת של הרקדנית המסתובבת (the spinning dancer) יצר האמן היפני נובויוקי קאיאהרה (Nobuyuki Kayahara). יש כאלו שרואים את הרקדנית כאילו היא מסתובבת עם כיוון השעון, יש כאלו שרואים אותה מסתובבת בכיוון השני, ויש כאלו שהכיוון מתחלף אצלם אחרי כמה שניות של צפייה. אני, למשל, רואה בכל פעם כיוון סיבוב אחר.

הטריק הוא שצללית מכילה מידע דו-ממדי על עצם תלת-ממדי והיא לא מאפשרת לקבוע באופן חד-משמעי את כיוון הסיבוב, כל עוד הסיבוב מתבצע סביב ציר מקביל למישור הצללית. אם מתרכזים בחלק גוף בודד, למשל כפות הרגליים, רואים שבעצם הן נעות ימינה ושמאלה כמו מטוטלת, וכך גם חלקי גוף אחרים. אבל, וכאן נקודת המפתח, הרקדנית עושה תנועות שמתאימות לאדם מסתובב, ולכן המוח שלנו מפרש את מה שהוא רואה כסיבוב ולא כתנועת מטוטלת. המוח לא יכול לדעת בוודאות את כיוון הסיבוב משום שחסרים לו פרטים. הוא מנחש את כיוון הסיבוב וממשיך לדמיין את אותו כיוון על מנת לשמור על עקביות והגיון.

הוספת פרטים תלת-ממדיים לסרטון יכולה לקבוע את כיוון הסיבוב באופן מוחלט. למשל:



אבל כעת זאת כבר לא צללית.

מעניין שהאשליה האופטית של הרקדנית המסתובבת התפרסמה בהקשר שגוי לחלוטין - ראיתי באתרים רבים טענה שלפיה האנימציה יכולה לקבוע אם הצופה הוא בעל מוח ימני או בעל מוח שמאלי. כך למשל מצאתי בעיתון אוסטרלי שבעלי מוח ימני יראו את הרקדנית מסתובבת עם כיוון השעון. מדובר בשטות מוחלטת! האשליה האופטית בכלל לא קשורה להמיספרות של המוח, ויתרה מכך - אין אנשים שהם בעלי מוח ימני חזק ואנשים בעלי מוח שמאלי חזק. אצל כל האנשים שמוחם לא נפגע מסיבה כלשהי שתי ההמיספרות מתפקדות יחד והתפקוד המשותף שלהן קובע את היכולות השכליות. נכון שבמוח נמצאים מרכזים האחראים לפעולות מסוימות, ומרכזים אלו נמצאים לעתים רק בהמיספרה אחת, אבל מכאן ועד להגדרה של אנשים כבעלי מוח ימני דומיננטי או מוח שמאלי דומיננטי הדרך רחוקה. לכל העניין הזה של המיספרה שולטת אין ראיות ניסיוניות והוא יכול להיחשב כמיתוס.

עוד על ההמיספרות של המוח: מוח ימני או מוח שמאלי

4 תגובות:

אלעד מח"ץ אמר/ה...

נהדר!!
אני הצלחתי לראות את הרקדנית מסתובבת בכיוון אחד ואחר כך בכיוון אחר ואז לא הצלחתי לחזור לאותו כיוון ראשו, מוזר ויפה.... תודה!!!

יוחאי אמר/ה...

עם קצת אימון הצופה יכול לקבוע לרצונו את כיוון הסיבוב. תנסו, תתאמנו ותראו שזה אפילו לא מאד קשה (אחרי קצת אימונים כאמור).

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

אם אני מסתכל על כל הרקדנית, אני רואה אותה כמו אלעד, כלומר בהתחלה אני רואה אותה מסתובבת בכיוון אחד, ואז בדרך כלל הכיוון מתהפך אחרי כמה שניות. אחר כך קשה לי לחזור בחזרה ולבצע היפוך נוסף.

הטריק היחיד שבעזרתו אני מצליח לפעמים לשלוט על הכיוון הוא הסתרה של רוב המסך בעזרת היד והתמקדות בחלק גוף אחד, למשל כפות הרגליים. תחילה אני רואה את כפות הרגליים נעות ימינה-שמאלה. אז אני משכנע את עצמי שבעצם הן מסתובבות בכיוון מסוים, וכשאני מסיר את היד המסתירה לפעמים כל הרקדנית "מתחילה" להסתובב באותו כיוון.

יוחאי, איך אתה מצליח לשלוט על הכיוון?

ניצן אמר/ה...

אני יודע איך להפוך את כיוון הרקדנית, תסתכלו על הרגליים שלה, דמיינו שהם כל הזמן נמצאים אחורה ולא חוזרים קדימה (הרגל זזה שמאל וימינה וחוזרת חלילה), חכו לטיימינג הנכון ושחררו את המחשבה, על הרגליים, והרגל תמשיך בכיוון שלה