יום שלישי, 27 באוקטובר 2009

המאיץ יופעל מחדש בעוד שבועיים

עדכון קצר:

לאחר הפסקה של למעלה משנה צפוי ה-LHC לחדש את פעילותו בקרוב. למעשה, התקלה שהתרחשה בספטמבר 2008, תשעה ימים אחרי הפעלתו הראשונית של המאיץ, מנעה מהמפעילים את האפשרות לגרום להתנגשויות של פרוטונים. כלומר, בעצם לא התקבלו אז תוצאות שניתן לנתח אותן ולנסות לגלות בעזרתן חלקיקים חדשים.

הפעלת המאיץ מתוכננת לאמצע נובמבר 2009 וההתנגשויות הראשונות צפויות להתרחש כחודש לאחר מכן. אני לא חושב שאנו עומדים לשמוע על גילויים משמעותיים בחודשים הראשונים, וזאת בגלל שההפעלה הראשונית תהיה באנרגיה נמוכה פי שניים מהאנרגיה הרגילה שבה יופעל המאיץ בהמשך (3.5 טרה אלקטרון-וולט לכל פרוטון יחסית ל-7 טרה אלקטרון-וולט לפרוטון), וגם בגלל שייקח זמן לכייל את הגלאים, כלומר לקבוע את טבלת ההמרה של האותות האלקטרוניים שיוצאים מהחיישנים ליחידות של תנע ואנרגיה. למרות זאת יהיה מעניין לעקוב, בעיקר משום שכעת תיבדק באופן רחב היכולת הטכנולוגית של המאיץ.

לקראת סוף החורף אפשר להתחיל לקוות שיגיעו חדשות על יצירת חלקיקים מוכרים, ואולי אפילו על גילויים של חלקיקים חדשים. אגב, אם חורים שחורים זעירים קיימים בטווח האנרגיות המתאים, הם יתגלו מהר יחסית, משום שהתפרקותם משאירה סימן ברור בגלאים. אני רק מקווה שתקלה כמו זו שהתרחשה לפני שנה לא תחזור.

אני ממליץ לעקוב באמצעות האתר המצוין של CERN ובמיוחד דרך העמוד המוקדש לתוצאות הראשוניות.

סרטון אודות התקלה שהתרחשה לפני שנה:



אין תגובות: