יום ראשון, 29 בנובמבר 2009

התחממות עולמית

לעתים איש חינוך נמצא במצב בעייתי בפני תלמידים, למשל כשיש מספר גישות של חוקרים או כשמדובר בנושא שהפך לסוגייה ציבורית. אני נתקל בבעיה כזו כשאני מעביר פעילות לתלמידי תיכון העוסקת בהתחממות העולמית (התחממות גלובלית) ובאנרגיה חלופית, שאותה פיתחתי יחד עם אשתי ג'ודי. הדרך שבה אני מתמודד עם הבעיה היא הצגת הגישות השונות, הדגשת הגישות המקובלות יותר, והפרדה בין אספקטים מדעיים לאספקטים פוליטיים. אם מתעורר דיון או ויכוח לגבי הגישות השונות אני מציג גם את דעתי האישית, מעין גילוי נאות כלפי התלמידים.

אין ויכוח בדבר ההתחממות העולמית עצמה: הטמפ' הממוצעת על פני כדור הארץ עלתה במהלך 100 השנים האחרונות ב-0.74 מעלות צלזיוס. הוויכוח הוא בכל הנוגע לסיבות לאותה התחממות. בוויכוח הזה קיימת כיום גישה מקובלת שאותה מציג הפאנל הבינלאומי העוסק בשינויי האקלים (IPCC). ה-IPCC הגיע למסקנה שמאז אמצע המאה ה-20 הגורם העיקרי להתחממות הוא עליית ריכוז גזי החממה באטמוספרה הנובעת מפעילות אנושית. מסקנה זו מקובלת על מרבית החוקרים והיא אומצה על ידי גופים מדעיים ברחבי העולם.

למעשה, אין ויכוח גם בדבר העלייה המשמעותית בריכוז גזי החממה באטמוספרה, דוגמת פחמן דו-חמצני ומתאן, מאז אמצע המאה העשרים, ואפילו המנגנון של השפעת עליית הריכוז על ההתחממות מובן - זהו אפקט החממה. אגב, אפקט החממה אינו קשור לאופן פעולת חממה חקלאית, שבה הקרקע מתחממת, וכתוצאה מכך האוויר מתחמם ועולה מעלה. לאוויר החם אין דרך לצאת מהחממה ולכן הטמפרטורה בתוכה נשארת גבוהה. אפקט החממה פועל בדרך אחרת: השמש מחממת את כדור הארץ, והוא, כמו כל עצם אחר, פולט קרינה בהתאם לטמפרטורה שלו. גזי החממה והעננים באטמוספרה בולעים את מרבית הקרינה התת-אדומה שפולט כדור הארץ, ופולטים בתורם קרינה תת-אדומה לכל הכיוונים. כלומר יש כאן שכבת גזים שמבצעת מעין החזרה חלקית של קרינה תת-אדומה כלפי כדור הארץ, ובשל כך כדור הארץ מתחמם.

בנוסף לכך, די ברור שהעלייה בריכוז גזי חממה מסוימים קשורה לפעילות האדם. עד כמה שאני יודע, אין תהליכים טבעיים שיכולים להסביר עלייה כה גדולה. בכל הנוגע לעליית ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה הסיבה העיקרית היא שרפת דלקים. הוויכוח בכל הנוגע להתחממות העולמית קשור למציאת האשם העיקרי. ברור שגזי החממה משפיעים, אך השאלה היא עד כמה? והאם הם האשמים המרכזיים? מבין החשודים הנוספים, השניים שיש להם פוטנציאל גבוה במיוחד לגרום לשינוי טמפרטורה הם הרי געש וכמובן - השמש עצמה. פעילות מוגברת של הרי געש משחררת חלקיקים לאטמוספרה שמקטינים את עוצמת קרינת השמש שמגיעה לקרקע, כלומר היא גורמת להתקררות. לפי הנתונים הנוכחיים, מאז אמצע המאה העשרים הייתה פעילות מוגברת של הרי געש, כלומר אם הם היו הגורם היחיד - הייתה אמורה להתרחש דווקא התקררות. ומה לגבי עוצמת קרינת השמש? כאן הנתונים מצביעים על עלייה בעוצמה במאה השנים האחרונות, אך לא בכמות כזו שתוכל להסביר את ההתחממות כולה. לסיכום, ה-IPCC טוען שמבין שלושת הגורמים האפשריים: עליית ריכוז גזי החממה, עלייה בעוצמת קרינת השמש ופעילות מופחתת של הרי געש, הגורם הראשון הוא היחיד שיכול להסביר את עליית הטמפרטורה שנמדדה.

לא כל החוקרים מסכימים עם המסקנות, ויש כאלו שמנסים להראות שפעילות השמש התגברה באופן ניכר בתקופה האחרונה או שקיים מנגנון אחר שאחראי להתחממות. קראתי הרבה בנושא, הן את דוחות ה-IPCC והן מאמרים של מתנגדים, ודעתי האישית היא שהנתונים הנוכחיים מצביעים על כך שהאדם אחראי למרבית ההתחממות. לא השתכנעתי שיש גורם אחר שיש לו השפעה מספיק חזקה עד כדי כך שהוא יכול להסביר את ההתחממות שנצפתה. יחד עם זאת, אני מסכים שיש חשיבות רבה להמשך איסוף הנתונים ולהבנה טובה יותר של התהליכים המורכבים המשפיעים על האקלים.

4 תגובות:

יניב אמר/ה...

שלום לאריה
אני תלמיד בכיתה ח ואני חושב שהנושא הזה חשוב
תודה על מה שכתבת ועל הבלוג שלך

יגאל אמר/ה...

הויכוח בין הירוקים לאנטי-ירוקים לגבי ההתחממות יוכרע בעוד אי אלו שנים וכרגע חבל על האנרגיות של כולם.
הרשימה הזו מצוינת ולי באופן אישי עשתה סדר בראש לגבי הטענות העיקריות של הצדדים.

אנונימי אמר/ה...

אריה אני מצטער לחלוק עליך בעיניין,כיוון שמחלוקת היא סך הכל הנחת הנחות יסוד שונות או משגה בהסקת המסקנות,ומכאן שאין באמת מחלוקת אלא חלוקה לתורות שונות,שכמובן אין להן כל יכולת להתווכח זו עם זו,אלא על הקרבה למציאות.

לפי הקרבה למציאות אני דווקא מוצא את המדע פותר את האדם,ועוד יותר מן המדע,אני מוצא את השכל הישר(כי מדע הוא בהחלט עניין הפכפך ואילו ההיגיון תמיד הוא הוא) כתומך בכך שנוהג האדם אינו רע ואינו טוב אלא טבעו הוא.

כאמור השכל הישר מורה לנו שבטבע גורם השינוי,וזה בעצם לנו מושג הזמן,השינוי גם הוא משתנה,ולכל קצב יש את קצבו(את הנגזרת האחת ניתן לגזור לשניה,מהירות-קצב שינוי במקום הופכת לתאוצה-קצב שינוי המהירות),ובכלל העולם הזה כולו בשינוי,אם אדם אם בלעדיו,עם האדם ובלעדיו(הו' פה הנה ו' של הוספה,אך היא בעצם גורעת:) כי בלעדיו ).

על האדם להכיר בכך שלא כל המינים ולא כל המגוון יכל להתקיים יחדיו,אלא בהתערבות שהיא איננה טבעית,כמובן מכאן אין להסיק שההתייחסות צריכה להיות דורסנית אך גם לא מתחסדת,העולם מתחמם,נאמר וזו אשמת האדם,האדם לא יכל להתגבר?
ואם לא יתגבר אז מה?

זה כמובן נקודת ראות קצת אנרכיסטית השוללת את התכלית מן קיימנו,ברם המציאות היא כזו שהטמפרטורה מעולם לא הייתה אחידה לאורך מאה שנה על כדור הארץ,ותמיד היא השתנתה,וקצב שינויה גם הוא.

אני איני ממהר להסיק מסקנות במערכות כאוטיות המערבות יותר משתנים מאשר אוכל בכלל לתפוס.

האנונימי מהפוליסמנטיקה.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תודה לאנונימי מהפוליסמנטיקה. כרגיל, התגובות שלך מעניינות ומרחיבות את הדעת.

אני בהחלט מסכים עם הסייפא שלך, וכפי שגם אני כתבתי בסייפא של הפוסט, יש חשיבות רבה להמשך איסוף נתונים גולמיים. אני רואה את התמונה הנוכחית כסיכום ביניים של המחקר האקלימי.