יום חמישי, 12 בפברואר 2009

אוטיזם וחיסונים

בית משפט מיוחד בארצות הברית נדרש להכריע אם חיסון גרם להופעת אוטיזם אצל שלושה ילדים. ההחלטה של בית המשפט הייתה שלא נמצא קשר ישיר בין אוטיזם לחיסונים. המשמעות של פסק הדין היא שהמשפחות לא יקבלו פיצוי כספי. ראשית אני רוצה להעיר שאני לא חושב שבית משפט צריך לפסוק בנושאים כאלו. הייתי מעדיף לראות ועדה ציבורית שמורכבת מרופאים מומחים, אנשי מדע, נבחרי ציבור, שופטים ואזרחים מהשורה דנה בנושאים עדינים כאלו. לדעתי ועדה כזו יכולה לזכות בתמיכה ציבורית רחבה יותר ואף להגיע לחקר האמת באופן טוב יותר.

אוטיזם הוא שם כולל לשלל תופעות שמופיעות בדרך כלל אחרי גיל שנה. לא קל למשפחה להתמודד עם טיפול בילד שלוקה באוטיזם ולבי עם אותן משפחות. יש לומר שחיפוש האשם בחיסונים הוא תופעה נפוצה למדי בעולם המערבי וגם בישראל. לכך תורמים כמה גורמים: הצורך הפסיכולוגי של בני המשפחה להבין את הגורם לאוטיזם, הופעה ראשונה של סימני האוטיזם בתקופת החיסונים ועלייה חדה במקרי האוטיזם בעשרות השנים האחרונות. עם זאת, כדאי לזכור ששיטות אבחון האוטיזם השתפרו מאד, והדבר יכול להוות הסבר לעליית השכיחות.

הרפואה אכן לא יודעת להצביע על גורם חד-משמעי לאוטיזם, אבל יש ראיות רבות לכך שהגורם הוא גנטי. ייתכן שמדובר בגורם גנטי מורכב, כלומר כזה שמעורבים בו גנים רבים. אני לא רואה כיצד חיסון יכול לגרום לאוטיזם. נכון שחיסון יכול לגרום לתופעות לוואי הקשורות לחומרי החיסון, אבל בשביל להראות שהוא גורם לאוטיזם יש להוכיח קשר מובהק ביניהם, כלומר להראות שהוא מופיע בהסתברות גבוהה יותר אצל ילדים שקיבלו חיסון מאשר אצל ילדים שלא קיבלו חיסון. כמו כן יש להבין את המנגנון שבו חומרי החיסון יכולים לגרום לאוטיזם. בשני אספקטים אלו אין ראיות חותכות לכך שחיסונים גורמים לאוטיזם.

כדאי גם להזכיר את חשיבות החיסונים במניעת מחלות קשות שההתמודדות איתן עלולה להיות אפילו קשה יותר מאשר ההתמודדות עם אוטיזם. מסיבה זו חיסנתי את ילדי בכל החיסונים המומלצים על ידי משרד הבריאות.

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מאיפה בא הקישור בין חיסונים לאוטיזם? הרי באותה תקופה הילד עובר הרבה שלבים התפתחותיים. למה נוצר דווקא קשר כזה בין החיסון לאוטיזם בתודעה של חלק מהציבור?

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

הקישור נוצר בסוף שנות ה-90. ב-1998 התפרסם מאמר בכתב עת מדעי שקישר בין אוטיזם ובין החיסון המשולש שניתן בגיל שנה. אני סבור שהמאמר זכה לתהודה עקב הפחד מחיסונים שקיים אצל אנשים רבים. ארחיב על כך בפוסט נפרד.

חן אמר/ה...

לאחרונה פורסמו בבריטניה תוצאותיו של סקר חדש המראה ששיעור האוטיזם הוא אחיד בכל שכבות הגיל - אחוז אחד מהאוכלוסייה נמצא בספקטרום האוטיזם:

http://www.guardian.co.uk/society/2009/sep/22/autism-rate-mmr-vaccine

רוב המבוגרים מהספקטרום האוטיסטי נולדו הרבה לפני הופעת החיסון המשולש.
זה מהווה עדות נוספת לכך שהחיסון המשולש אינו מעודד אוטיזם.
(לא שיש לי משהו נגד אוטיזם. אני דווקא אוהב את החוזקות האוטיסטיות שלי).
חן

אתר אס"י - קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל:
http://aci.selfip.org/
הפורומים של אס"י - קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל:
http://aci.selfip.org/forums/index.php

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

חן, תודה רבה על התגובה ועל הנתונים המעניינים שהבאת.

Unknown אמר/ה...

אני לא מבין, אוטיזם הוא מצב מאוד קשה, כמובן שלעיתים הוא יותר קשה לסובבים את הלוקה מאשר את החולה עצמו, אבל מה שכן - אני די בטוח שלא יודעים את מלוא העובדות בנושא.
האם השופט, החוקר, הרופא, מישהו - יודע באופן מוחלט מה גורם או לא גורם לאוטיזם? והאם המשפחות יודעות? העורכי דין?
אני מבין שיש כעס, ורצון לקבל פיצוי על מה שקרה, אבל ככל שהמקרה עלום יותר, זה לא מסובך יותר?

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

שלום Kinor,
קישרת לאתר העוסק בטיפול הומאופתי לאוטיזם. לא ידוע לי על מחקרים אקדמיים שמצאו כי טיפולים כאלו יעילים. אם יש מחקרים כאלו - אשמח לשמוע.

למרות שיש הרבה גורמים נסתרים בכל הקשור לאוטיזם ידוע שהמרכיב הגנטי הוא מרכזי, וראה את הקישור שהצבתי בפוסט עצמו.