יום רביעי, 27 במאי 2009

מוח ימני או מוח שמאלי

היום שמעתי נאום של איש מדע שדי הכעיס אותי. כבדרך אגב הוזכר בו קשר שיש כביכול בין תכונות ויכולות של אנשים לחצי מוח (המיספרה) דומיננטי. כתבתי על כך קודם כשסיפרתי על הרקדנית המסתובבת, ואני רוצה להדגיש שוב: מדובר במיתוס.

למדע אין בכלל כלים לקבוע אם למישהו יש חצי מוח ימני דומיננטי או חצי מוח שמאלי דומיננטי. כל מה שאנו יכולים לראות באמצעות מכשירי החישה וההדמאה זה אזורים פעילים במוח ולקשר אותם לביצוע פעולות מסוימות, ואכן יש לוקליזציה מסוימת במוח, כלומר אזורים שאחראים על פעולות מסוימות. הדוגמה המפורסמת ביותר היא של יכולת הדיבור וכישורי השפה שקשורים לאזור ברוקה (Broca) ולאזור ורניקה (Wernicke) המצויים בחצי המוח השמאלי. אזורים אלו התגלו כבר במאה ה-19 על ידי מציאת הקשר בין נזק מוחי באזור מסוים לקשיי דיבור ושפה.

היום ידוע שאצל רוב האנשים מרכזי הדיבור והשפה אכן נמצאים בחצי המוח השמאלי, אבל לא אצל כולם. מרכזי הדיבור והשפה נמצאים בצד שמאל אצל כ-90% מהימניים (בעלי יד ימין חזקה) ופחות מזה בקרב השמאליים. חוץ מזה, המיקום של מרכזי הדיבור והשפה אינו מוחלט - אזורים נוספים במוח נוטלים חלק בפעולות אלו. בפעולות אנושיות אחרות המצב בדרך כלל יותר מורכב. אזורים רבים במוח פעילים בעת ביצוע מרבית הפעולות, לרוב אלו אזורים משני חצאי המוח. כלומר, ברמת התפקוד של המוח קשה לקשר בין פעולה שאותה מבצע האדם לחצי מוח פעיל.

אני רוצה לסכם את מה שכתבתי ולהוסיף עוד כמה נקודות שמקשות על הגדרה של חצי מוח דומיננטי:
  • אין כיום דרך למדוד דומיננטיות של חצי מוח ואפילו לא של אזור במוח. כל מה שאנו יכולים לעשות זה לבדוק אילו אזורים פעילים במוח בעת ביצוע פעולות אנושיות. לא נמצאו אנשים בריאים שאצלם חצי מוח אחד פעיל יותר מהשני.
  • ידוע שאין לוקליזציה מוחלטת של מרכזים במוח (אזורים שאחראים על פעולות מסוימות). גם כשיש לוקליזציה מסוימת, כמו במקרה של מרכזי שפה ודיבור, קיימים אנשים רבים שהם יוצאים מהכלל ואצלם המרכז נמצא בחצי המוח השני. לפעמים מרכזים שאחראים לאותה פעולה נמצאים בשני חצאי המוח.
  • לא ידוע איזה גורם במוח הופך אדם למוכשר יותר בתחום מסוים. גם אם אנו מזהים את האזור במוח שאחראי לכישורים אלו, עדיין לא ידוע מהם הגורמים החשובים: האם זו כמות תאי העצב, הקישוריות ביניהם, קישוריות לאזורים אחרים או שזו בכלל סיבה אחרת.
  • קיימות רשימות של תכונות ופעולות שאחראי להן צד אחד של המוח. לרשימות כאלו אין שום תוקף מדעי מכמה סיבות. ראשית, המושגים הרשומים בהן בדרך כלל מעורפלים וקשה להכריע באופן אובייקטיבי למי יש תכונה זו או אחרת ולמי אין אותה. למשל, אני אוהב מאוד אמנות ויודע להעריך אותה, אבל אני לא יודע לצייר היטב - האם אני טיפוס אמנותי או לא? שנית, אין מניעה שאדם יהיה מפותח בכמה תחומים, למשל יעסוק במדע (פעמים רבות מיוחס לחצי מוח שמאלי) וגם יהיה לו דמיון מפותח (חצי מוח ימני). שלישית, בדקתי כמה רשימות כאלה ואין ביניהן התאמה.
  • איך בכלל ניתן לכמת כישרון בתחום מסוים? הרי כל מבחן שנקבע תהיה בו הטיה מסוימת בהתאם לעולם המושגים של כותב המבחן. האם יש דרך אובייקטיבית לבדוק כישרון?

באותו הקשר, הטענה כאילו אנשים מנצלים רק 10% ממוחם היא מיתוס ואין בה שום גרעין של אמת. למעשה, כל חלקי המוח פעילים, אולי לא בו-זמנית, אבל בוודאי שיש צורך בכל חלקי המוח לצורך תפקוד נורמלי.

11 תגובות:

אריאל אמר/ה...

יופי של מאמר!

לאחרונה לימדתי קצת על מערכת־העצבים בכיתה י'. הם העלו את שני המיתוסים. היה לי קשה מאוד לשכנע אותם שזב מיתוסים ולא עובדות.

בויקיפדיה באנגלית מעלים מספר אפשרויות להסביר מדוע מיתוס 10% שימוש התפתח. בין היתר בגלל העובדה שכ-10% מתאי־העצב מעבירים אות בו זמנית ועוד רעיונות מעניינים.

ale אמר/ה...

ואלה, גם אני הייתי משוכנעת שהסיפר הזה עם ההמיספרה החזקה נכון.
עכשיו שאני קוראת שגם מדענים מאמינים בזה אני מרגישה פחות טיפשה.
תודה על המאמר הנהדר!!!

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

יש מיתוסים שקשה לעקור. קשה לשכנע ש"המיספרה דומיננטית" הוא מיתוס כשאפילו אנשים המציגים עצמם כמומחים משתמשים במינוח הזה. למשל כאן:
פורום קשב ריכוז ויכולות למידה.

מקריאת הקישור הנ"ל יש לי תחושה שהיום משתמשים ב"המיספרה דומיננטית" כמושג פסיכולוגי מעורפל, כמובן ללא שום קשר לתפקוד המוח בפועל אצל המטופל.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תוספת: במדעי המוח משתמשים במושג "המיספרה דומיננטית" בהקשר לתפקוד מסוים, למשל ההמיספרה שבה נמצאים מרכזי השפה והדיבור או ההמיספרה ששולטת על היד החזקה (המיספרה שמאלית אצל ימניים וימנית אצל שמאליים).

ייתכן שזה מקור המיתוס לגבי חלוקת אנשים לבעלי מוח ימני או שמאלי.

מנהל אונה ימנית אמר/ה...

אני דווקא מאמינה גדולה באנה הימנית והקמתי לכבודה ולכבוד המוח הימני אתר מצוין
http://www.rightbrainsite.info/

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

שלום, ראשית הערה:
יש לומר המיספרה ימנית. אונות המוח זה מושג אחר. באיור הבא ניתן לראות את האונות של קליפת המוח.

תודה על ההפניה לאתר שלך שמציג עמדה שונה מזו שהצגתי בפוסט. מגוון דעות הוא דבר חשוב בעיני. בנוסף לכך אני חייב להודות שהיה מעניין ונחשפתי למאמרים שלא הכרתי.

יחד עם זאת אני לא מסכים עם חלק לא קטן מהדברים שראיתי באתר, בעיקר בכל הנוגע לסיווג אנשים לפי המיספרה דומיננטית (לדעתי בלתי אפשרי לעשות את זה) וליכולת לרתום המיספרה מסוימת לביצוע פעולות (גם זה בלתי אפשרי בעיני).

אורן פרבר אמר/ה...

בהחלט מעניין. עושה רושם שאכן אין עדויות חותכות לחלוקה של ימין ושמאל, אך אין זה אומר שהיא לא קיימת.
אסיף כאן את תרומתי הצנועה לסוגיה
http://www.notes.co.il/farber/59904.asp

אנונימי אמר/ה...

בראוו!! סוף-סוף מישהו מפריך את המיתוס

אנונימי אמר/ה...

יש לי שאלה. מה קורה במוח של אנשים שהם גם שמאליים וגם ימניים? האם זה אומר שיותר איזורים במוח פועלים בעת ביצוע של פעולה מסויימת? או ההפך?

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

האזורים הפעילים תלויים באופי הפעולה. אם זו פעולה מורכבת, יותר אזורים פעילים, ואם זו פעולה פשוטה - פחות. כשאני כותב "פעולה מורכבת" אני מתכוון לכזו שמערבת הפעלת שרירים רבים, חשיבה והפעלת חושים.

לדעתי אין קשר בין כמות האזורים הפעילים להיותו של אדם ימני, שמאלי או כזה ששתי הידיים שלו חזקות באותה מידה (מצב נדיר).

כאן יש להעיר שכל חצי מוח מפעיל את השרירים בחצי השני, אבל הרי כולנו מפעילים את השרירים בשני חצאי הגוף לעתים קרובות.

אלון בן ארי אמר/ה...

שלום אריה, התרשמתי מאד מהמאמר שלך ואשמח אם תוכל להפנות אותי למקורות בנוגע לאונות ולהמיספרות לצורך עבודה שאני אמור להגיש במסגרת לימודי אנטומיה